علائم بارداری و نشانه های حاملگی

مهمترین “علائم بارداری” که زود مشخص می شوند

علائم بارداری در هفته اول و دوم



علائم بارداری یکی از مسائل مهم زندگی خانم‌هاست که نوید ورود به مرحله جدیدی از زندگی را می‌دهد. 

گرچه تنها راه قطعی برای اثبات بارداری یا عدم بارداری آزمایش خون بارداری است، اما برخی علائم برای بارداری وجود دارد که میتواند شما را راهنمایی کند. البته دقت نمایید این علائم قطعی نیستند زیرا تجربه زنان مختلف از علائم اولیه بارداری و حال کلی در طول دوران بارداری متفاوت است.

از آنجا که علائم اولیه بارداری، قبل و در زمان پریود اتفاق می افتد و شباهت زیادی به علائم سیکل قاعدگی زنان دارد، بسیاری از اوقات این علائم نادیده گرفته می شوند. برخی از رایج‌ترین و عمومی‌ترین علائم بارداری در زیر به اختصار قید شده:


لکه بینی و گرفتگی

چند روز پس از لقاح نطفه خود را به دیواره پر خون رحم میچسباند که این اتفاق 12 - 6 روز پس از لقاح انجام شده و ایجاد خونریزی و گرفتگی خفیف در مادر می‌کند و بسیاری از مادران احساسی مشابه آغاز سیکل قاعدگی دارند.

علاوه بر خونریزی مادران ممکن است شاهد ترشحات سفید رنگ شیر مانند باشند که به دلیل ضخیم شدن دیواره واژن است. این ترشحات طبیعی بوده ولی اگر حالت بد بو پیدا کند باید به پزشکتان مراجعه کنید تا احتمال عفونت بررسی شود.

تغییرات پستان‌ها

پستان‌ها پس از 1 یا 2 هفته بعد از باردار شدن، به دلیل تغییرات هورمونی پزرگ‌تر، سفتتر و کمی دردناک می‌شوند. بعضی اوقات رنگ نوک پستان‌ها تیره‌تر می گردند. البته دقت داشته باشید که درد سینه‌ها با عادت کردن بدن به میزان جدید هورمون‌‌های بارداری به مرور کاهش می‌یابد.

کمبود انرژی

کاهش میزان انرژی و احساس خستگی مفرط به دلیل افزایش میزان هورمون پروژسترون، افزایش تولید خون، کاهش قند خون و افت فشار خون کاملاً‌ طبیعی و از علائم رایج بارداری است. بهتر است در این دوران استراحت خود را افزایش دهید.

حالت تهوع

یکی از علائم رایج بارداری حالت تهوع می‌باشد که به دلیل تغییرات هورمونی ایجاد می‌شود (هورمون‌های بارداری عملکرد دستگاه گوارش را کند می‌کند). حالت تهوع و ویار (تمایل شدید به برخی خوراکی‌ها و بی‌میلی به برخی دیگر) همه طبیعی بوده و برای برخی زنان تا انتهای بارداری به طول می‌انجامد. البته خبر خوب این است که در اکثر موارد مادران باردار پس از اتمام 3 ماه اول بارداریشان، حالت تهوع و ویارشان کاهش می‌یابد.

علل و درمان تهوع دوران بارداری

عقب افتادن عادت ماهانه

قطع شدن عادت ماهانه از علائم بارداری است ولی این بدان معنی نیست که عقب افتادن عادت ماهانه حتماً به معنی بارداری باشد. عوامل دیگری چون افزایش یا کاهش ناگهانی وزن، استرس، اختلالات هورمونی ، قطع مصرف قرص‌های ضد بارداری و خستگی می‌توانند در سیکل قاعدگی اختلال ایجاد نماید. البته توصیه می‌شود برای اطمینان آزمایش بارداری انجام دهید.

جعفری گیاهی مفید برای اختلالات قاعدگی

تکرر ادرار

تکرر ادرار به دلیل تغییرات هورمونی پس از 8 - 6 هفته پس از باردار شدن مشاهده می‌شود. البته تکرر ادرار به دلایلی از قبیل دیابت و عفونت مجاری ادرار هم می‌تواند اتفاق بیفتد و الزاماً دلیل بر بارداری نیست.

یبوست

به دلیل افزایش هورمون پروژسترون در بارداری که عملکرد سیستم گوارش را کند می‌کند، یبوست در بارداری امری رایج است. برای کاهش این عارضه، آب زیاد مصرف کنید، ورزش کنید و از مواد غذایی فیبردار استفاده نمایید.

جلوگیری از ابتلا به یبوست

تغییرات روحی و عاطفی ( افسردگی‌های مقطعی)

از علائم دیگر بارداری تغییرات احساسی و روانی و گاه احساس افسردگی است که به دلیل تغییرات هورمونی ایجاد می‌شود. این حالات بیشتر در 3 ماهه اول بارداری مشاهده می‌شود.

غلبه بر استرس در دوران بارداری

سردرد و کمردرد

برخی خانم‌های باردار سردرد و کمر درد را نیز در این دوران تجربه می‌کنند.

کمردرد دوران بارداری و مراقبت‌های لازم

سرگیجه و ضعف کردن

حالت سرگیجه و ضعف کردن به دلیل باز شده عروق، کاهش فشار خون و کاهش قند خون در بانوان باردار مشاهده می‌شود.

عوارض بارداری و راهکارها

می‌توانید در ادامه مطلب برخی از پرسش‌های کلیدی کاربران و پاسخ‌های مشاور پارسه‌گرد در این زمینه را مشاهده نمائید.

علائم بارداری

سوالی از مهسا 

سلام من دو ماه پیش ای یو ای کردم ولی بعدش پریود شدم بعد اون پریودم 43 روز میگذره ولی هنوز هم پریود نشدم دو بار تست زدم منفی دراومد ولی چند روزه حالت تهوع دارم شوهرم واریکوسل داره خواستم بدونم با این وجود احتمال حاملگی وجود داره؟

پاسخ مشاور پارسه‌گرد (خانم ز.روحی)

خانم مهسای عزیز همیشه احتمال بارداری هست اما اگر آزمایشتان منفی بوده یعنی فعلا باردار نیستید. تهوع دلیل بر باردار شدن نیست فقط به نتیجه تست بارداری اعتماد کنید . واریکوسل هم شدت و ضعف دارد که بر اساس شدت آن بارداری را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. ای یو ای معمولا بعد از چندین بار انجام، به نتیجه می رسد. نا امید نباشید.

 

سوالی از آرایه 

سلام خانم روحی عزیز من یه هفته قبل پریود بودم و جمعه پاک شدم. روز یکشنبه نزدیکی داشتم امروز چهارشنبه است و از صبح زود به شدت سردرد و حالت تهوع دارم.میخواستم ببینم ممکنه از علائم حاملگی باشه؟

یه سوال دیگه هم دارم من الان 5 ماهه میخوام باردار بشم ولی هر ماه متوسط سه بار نزدیکی دارم فکر میکنم تعدادش خیلی کمه نه؟ از اینکه راهنماییم میکنید ممنونم. 

پاسخ مشاور پارسه‌گرد (خانم ز.روحی)

خانم آرایه براساس این علائم نمی‌توان نظر داد؛ چون خیلی از موارد این حالتها را ایجاد می کند. پس تنها دلیل بارداری، دادن آزمایش خون پس از عقب افتادن قاعدگی است؛ اما شما چون قصد باردار شدن دارید در مورد هر رفتار یا مصرف دارو، فرض را بر باردار بودن بگذارید و رعایت نمایید.

دو هفته قبل از پریود بعدی تاریخ تخمک‌گذاری (تعیین زمان تخمک‌گذاری) است که شما حدود ده روز را برای آن در نظر بگیرید و یک شب در میان نزدیکی داشته باشید تا احتمال بارداری افزایش یابد.

علائم بارداری

سوالی از سارا 

با عرض سلام من 27 سالمه، ماه قبل دو هفته قبل از پریودم برای بارداری اقدام کردم، اما بعد از یه هفته تاخیر پریود شدم؛ بعد از روز 8 پریود دوباره هرشب نزدیکی داشتم. حالا خیلی حالت تهوع دارم، همش ترش میکنم، اشتهام خیلی زیاد شده، بالای دلم هم سیخ میزنه و دهنم بلافاصله بعد از هر غذایی بی مزه میشه میخواستم بدونم باردارم یا خیر؟ اگه الان ازمایش بدم مشخص میشه؟ تورو خدا زود جوابم رو بدید خیلی استرس دارم

پاسخ مشاور پارسه‌گرد (خانم ز.روحی)

خانم سارا اینها دلیل قطعی برای تشخیص بارداری نیست. تا عقب افتادن پریودتان صبر نمایید سپس ازمایش خون انجام دهید زودتر از آن احتمال خطای آزمایش بسیار بالاست. موفق باشید

 

سوالی از لعیا 

سلام خسته نباشید. میخواستم در رابطه با فولیکول های روی تخمک اطلاعات در اختیارم قرار بدید.اینکه اصلا طبیعی هست؟ باید وجود داشته باشه یا نه؟ واینکه من شنیدم اگه باشه و قرص ضد بارداری استفاده نشه باعث زیاد شدن آنها و در نتیجه ترکیدن و خونریزی داخلی میشه. یک نفر رو میشناسم که این بلا سرش اومده. آیا این موضوع صادقه؟

ویه سوال دیگه کسی که 29 سالشه و تا 3 ساله دیگه میخواد بچه دار بشه آیا صحیحه که قرص ضد بارداری مصرف کنه؟

پاسخ مشاور پارسه‌گرد (خانم ز.روحی)

خانم لعیا فولیکولها در تخمدانها وجود دارند، ولی اینکه با چه سایزی و در چه زمانی از سیکل مشاهده شود مهم است که نشان دهنده یک تخمک‌گذاری سالم است یا نشانه  وجود کیست. در موردی که اشاره کردید دوستتان کیست تخمدان داشته که نیاز به درمان بوده ولی درمان نشده و احتمالا سایز آن بزرگ بوده.

در مورد فرد 29 ساله بهتر است به پزشک مراجعه نمایند. بررسی شوند که آیا مسئله خاصی دارند یا خیر. در یک فرد سالم برای پیشگیری بار اول، بهترین روش قرص است ولی بهتر است اول معاینه شوند و قرص را نیز به تناوب استفاده نمایند. چون سن ایشان و سایر شرایط باید در نظر گرفته شود.

علائم بارداری

سوالی از وحیده 

سلام آیا ممکنه لکه بینی در بارداری اتفاق افتاده باشه؟

پاسخ مشاور پارسه‌گرد (خانم ز.روحی)

خانم وحیده بستگی به شرایط فیزیکی مادر باردار داره و قابل پیش‌بینی نیست. برخی از خانمها در بارداری لکه بینی یا حتی قاعدگی ماهیانه را دارند اما نه همه. برای اطمینان از بارداری پس از عقب افتادن پریودتان آزمایش خون انجام دهید.

 

سوالی از ساناز

سلام. دو ماهه جلوگیری نمی‌کنم میخوام باردار شم اما هنوز خبری نیست پریودم منظمه مشکلی ندارم؛ اما دکتر نرفتم آیا لازمه دکتر برم؟ وقتی رابطه نزدیکی با شوهرم دارم مایه منی که داخل واژنم ریخته میشه بیرون میریزد انگار داخل رحمم نمیره نگرانم، آیا طبیعیه؟ لطفا راهنماییم کنید؟!

پاسخ مشاور پارسه‌گرد (خانم ز.روحی)

دوست عزیز بهتر است که جهت یک چکاپ و انجام برخی از آزمایشها به پزشک مراجعه نمایید تا در صورت وجود مسئله ابتدا اقدام به درمان شود. در غیر اینصورت بارداریتان دیر نشده و یک دوره 6 ماه را باید در نظر بگیرید. پس از نزدیکی هم تا 8 - 7 ساعت راه نروید و پاهایتان نیز بالاتر از سطح بدن باشد. بارداری سالمی را برایتان آرزو میکنم.

حقایقی برای کمک به باردار شدن شما

علائم بارداری

سوالی از آرایه 

سلام خسته نباشید، من حدود چند ماهیه که با سایت شما آشنا شدم. تو این چند ماه دارم برای بارداری اقدام میکنم.من هیچ وقت دوره عادت ماهانه نامنظم نداشتم، اما ماه قبل 7 روز تاخیر داشتم الان هم در زمان تخمک گذاری قرار دارم که چند دفعه برای بارداری نزدیکی داشتم. امروز یه مقدار لکه بینی داشتم، خیلی نگرانم؛ میخواستم ازتون بپرسم این موضوع طبیعیه یا نه؟ ترشحاتم هم زیاد شده هم رنگش زرد شده. لطفا اگه براتون مقدوره منو راهنمایی کنید.

پاسخ مشاور پارسه‌گرد (خانم ز.روحی)

خانم آرایه با یک بار عقب افتادن قاعدگیتان نمیتوان گفت که دچار نامنظمی پریود شده‌اید. گاهی بر اثر استرس یا تغییرات آب و هوایی و ... این اتفاق می افتد باید دید ماههای دیگه به چه صورت است. در مورد لکه بینی و ترشحات احتمال عفونت خفیف در مورد شما مطرح است که نگران نباشید و برای تشخیص نوع و و درمان آن جهت معاینه به پزشک مراجعه نمایید و حتما ذکر نمایید که احتمال باردار بودنتان هست. موفق باشید

20 کاری که قبل از بارداری باید انجام دهید

سوالی از الهه 

با سلام و عرض خسته نباشید، من 24 سالمه و 2سال و 9ماهه ازدواج کردم. تقریبا سیکل منظمی دارم، یعنی از 32 تا 35 - 34 کم و زیاد می شه.

1) شروع یک سیکل قاعدگی از چه زمانی در نظر گرفته میشه؟ آیا از روز اول خونریزی حساب می شود؟

یعنی 7روز پریودی + مثلا 20 روز پاکی = یک سیکل

2) امکان دارد علائم بارداری قبل از دیر شدن پریودی را بیان کنید؟ چه علایمی زود تر نمایان می شوند؟سپاسگزارم

پاسخ مشاور پارسه‌گرد (خانم ز.روحی)

الهه جان روز اول سیکل روز اول پریودی است. در پاسخ به سوال دوم شما در برخی از موارد افراد تهوع دارند ولی این علامت هم جزو علائم قطعی نیست، بهتر است فقط به آزمایش خون تکیه نمایید و هیچ فکری ننمایید و به خدا توکل نمایید. موفق باشید

علائم بارداری

سوالی از الناز 

سلام من الان 20 روزه که از پریودی گذشته و خبری نیست،باید 3خرداد باز پریود میشدم ولی لکه قهوه ای دیدم، تست دادم منفی بود نگرانم اگر باردار نباشم پس چه مشکلی دارم من قرص متفورمین میخورم لطفا بهم کمک کنین............

پاسخ مشاور پارسه‌گرد (خانم ز.روحی)

خانم الناز از آنجاییکه شما قرص استفاده میکردید نشاندهنده این است که مسئله هورمونی دارید که یا ناشی از کیست تخمدان بوده یا موارد دیگر.جهت بررسی بیشتربه پزشک مراجعه نماید تا در صورت لزوم سونو و آزمایشهای لازم را درخواست نمایند و در جهت درمان اقدام نمایند چون با متفورمین همچنان نامنظمی پریود دارید. شاد باشید

روشهایی برای باردار شدن

سوالی از منا 

سلام، من با نامزدم رابطه داشتم اما هنوز دخترم مقداری از پیشاب نامزدم روی من ریخت ولی بعداز 5 دقیقه شستم.میخاستم ببینم امکان بارداری هست؟ الان 13 روزه از رابطمون میگذره و من هیچ کدوم از نشونه‌هایی که گفتین و ندارم. ممنون میشم سریع جواب بدید خیییلیی نگرانم

پاسخ مشاور پارسه‌گرد (خانم ز.روحی)

خانم منا اگر ترشحات در داخل بوده بله امکان بارداری هست. باردار بودن یا نبودن از روی علائم بارداری نیست، چون این علائم احتمالی هستند و در افراد ممکنه وجودداشته باشه یا نداشته باشه. در صورت عقب افتادن پریود آزمایش خون انجام دهید.شاد باشید

 

سوالی از نور 

باسلام خدمت شما سرکار خانم روحی، من اذرماه سال گذشته متوجه شدم چهار هفته باردارم ولی به دلایلی مایل به این موضوع نبودم ابتدا با تزریق آمپول که البته کاملا بی‌تاثیر بود و سپس با انجام ساکشن سقط کردم. الان به خاطر بر طرف شدن مشکلم حدود سه ماه است که برای بارداری تلاش میکنم ولی هنوز اتفاق نیوفتاده آیا کاری که انجام دادم باعث این موضوع شده؟در ضمن همسرم دچار اضافه وزن و زود انزالی است آیا تاثیر گذاره؟ممنون از سایت خوبتون 

پاسخ مشاور پارسه‌گرد (خانم ز.روحی)

خانم نور شما باید جهت معاینه وچکاپ کامل مراجعه نمایید. گاهی در اثر عفونت یا چسبندگی ناشی از سقط این حالت بوجود میاید، از طرفی برای باردار شدن طبیعی یک فرصت شش ماهه را در نظر میگیرند. برای همین صلاح میدانم که جهت معاینه به پزشک مراجعه نمایید. در مورد همسرتان خیر مسائلی که عنوان کردید دلیل بر نازایی نمیشود. شاد باشید

علائم بارداری

سوالی از مریم 

سلام خانم دکتر. اولین باره سایتتون رو میخونم.خوشحالم که با چنین سایتی آشنا شدم. من باید 2 خرداد پریود میشدم.امروز 5 خرداده ولی هنوز نشدم. 1 هفته به پریودی تکرر ادرار گرفتم که همراه با لکه های کمرنگی به صورت ترشح خونی بود .هنوزم تکرر ادرار دارم ولی لکه بینیم تموم شده.نوک پستانهام هم دو روزه خیلی درد میکنه و حساس شده.آیا اینا میتونن نشانه حاملگی باشن؟

3ساله منتظر نی نی هستم. واسم دعا کنید

پاسخ مشاور پارسه‌گرد (خانم ز.روحی)

خانم مریم در درجه اول حتما جهت بررسی عفونت ادراری به پزشک مراجعه نمایید و ذکر نمایید که احتمال باردار شدن را دارید، که در صورت لزوم داروهای مجاز در بارداری را تجویز نمایند. و بعد آزمایش خون جهت بارداری را انجام دهید. بر اساس علائم نمیتوان گفت خانمی باردار هست یاخیر. فقط آزمایش ملاک است. بارداری سالمی را برایتان آرزو میکنم.

 

سوالی از سمانه 

سلام خانم روحی، من چن روز قبل طبق روال همیشگی و با علائم همیشگی پریود شدم اما اینبار نسبت به دفعات قبل خونریزی کمتری دارم، سه چهار هفته قبلش نزدیکی داشتم اما عمل دخول انجام نشد؛ میخواستم بدونم آیا این کمی خون میتونه نشانه بارداری باشه یا ناشی از چیز دیگه هستش؟ ممنون میشم هرچه زودتر جوابمو بدین.

پاسخ مشاور پارسه‌گرد (خانم ز.روحی)

خانم سمانه بهترین کارانجام ازمایش خون بارداری است. 

 

سوالی از آرزو 

با سلام و خسته نباشید، میخواستم بدونم علائم بارداری از چه زمان شروع میشه؟

پاسخ مشاور پارسه‌گرد (خانم ز.روحی)

خانم آرزو هیچ زمان مشخصی وجودندارد و در افراد مختلف فرق می کند و برخی اصلا آنرا تجربه نمی‌کنند و بارداری راحت و بدون دردسری دارند. برای همین روش تشخیصی برای بارداری بجز آزمایش نیست.

 

سوالی از نسترن 

سلام.عمر اسپرم در محیط بیرون چقدره؟

پاسخ مشاور پارسه‌گرد (خانم ز.روحی)

خانم نسترن طول عمر اسپرم در محیط خارج به شرایط زیر بستگی داره:

1- دمای محیط    2- مقدار رطوبت          3- باکتریها 

بطور کلی اگر قطره‌ای از مایع منی در محیط خارج باشد ؛ اسپرمها بدلیل خشک شدن این قطرات خیلی سریع از بین میروند این زمان بین 1 تا 3 ساعت خواهد بود؛ حال هرچقدر مقدار مایع منی بیشتر باشه بدیهی است که بدلیل آب بیشتر زمان خشک شدن ویا بهتر بگویم کریستالیزه شدن آن بیشتر است.

اما اگر ما کل مایع منی را در محیط خارج از بدن داشته باشیم فاکتور رطوبت تاثیر کمی بر روی زنده بودن اسپرمها خواهد داشت ودر این شرایط باکتریها نقش اصلی را خواهند داشت چرا که با رشد خود در مایع منی تمام اسپرمها را ازبین خواهند برد.

در صورتی که باکتریها بهر دلیلی وجود نداشته باشند خود اسپرمها حرکت خود را از دست داده و خواهند مرد که این زمان همانطور که گفتم 12 ساعت خواهد بود(وفتی که کل مایع منی مد نظر هست.

علائم بارداری

سوالی از تی‌تی 

سلام یه سوال داشتم روزهای ایمن برای نزدیکی با توجه به دوره قاعدگی، کدام روزها میباشد پریود من به شکل زیرهست درکدام روز می‌تونم بدون روشهای حفاظتی نزدیکی کنم.من روز 8 بهمن قاعده شدم بعد 29 بهمن قاعده شدم بعد 6 اسفند، بعد 3 فروردین قاعده شدم؛ حالا روزهای ایمن برا نزدیکی چه زمانی می تونه باشه؟

پاسخ مشاور پارسه‌گرد (خانم ز.روحی)

خانم تی‌تی هیچ روزی برای نزدیکی ایمن نیست. حتما از یک روش مطمئن برای پیشگیری از بارداری استفاده نمایید. موفق باشید

-- در دوران نامزدی یا سال اول ازدواج به نظرشما ازکدام روش بهتره برای جلوگیری از بارداری استفاده کرد؟

پاسخ مشاور پارسه‌گرد (خانم ز.روحی)

بهترین روش اگر مسئله ای نداشته باشید استفاده از قرصهای پیشگیری است.

-- با سلام و تشکر از اینکه به سوال های ما جواب می دید.چندسوال دیگه دارم از چه زمانی و چندمین روز باید شروع به استفاده از قرص کرد؟ ازقرص ال دی یا اچ دی یا تری فازیک کدومش بهتره؟ چند روز بعد مصرف میشه نزدیکی انجام داد .اثراتی که این قرص ها دارن مثل ایجاد شدن خال های کوچک کمرنگ بعد مصرف رو چیکار باید کرد؟ چندسال میشه استفاده کرد از این روش؟

پاسخ مشاور پارسه‌گرد (خانم ز.روحی)

خانم تی‌تی به مطالب قرصهای ضد بارداری و روش اضطراری پیشگیری از بارداری مراجعه کنید.

توجه داشته باشید در صورتیکه مصرف قرصهای LD و HD را فراموش کردید: 

  1. اگر مصرف قرص را در روز مقرر فراموش کردید، تا نوبت بعد هر موقع که یادتان آمد، قرص را بخورید و در غیر این صورت، روز بعد باید دو قرص را با هم میل کنید و از روزهای بعد طبق دستور قبلی، روزی یک عدد قرص مصرف شود.
  2. چنانچه مصرف قرص برای دو روز متوالی فراموش شود، روزی دو قرص برای مدت دو روز مصرف کنید (در مجموع 4 عدد) و از روز سوم طبق دستور قبلی یعنی روزی یک قرص مصرف شود.
  3. چنانچه مصرف قرص برای سه روز متوالی فراموش شود، توصیه می شود که قرص را قطع کرده و در آن دوره تا شروع قاعدگی از روش دیگری استفاده کنید و بعد از شروع قاعدگی طبق دستور قبلی از روز پنجم، بسته ی جدید را مصرف کنید.

 

 

در ماه اول قرص حتما از کاندوم استفاده نمایید چون اثر آن از ماه دوم شروع می‌شود.

 

-- بجزقرص ها روشی نیست برای دوران نامزدی؟ چون با مصرف قرص ال دی خالهای ریز قهوه ای ایجادمیشه؟

پاسخ مشاور پارسه‌گرد (خانم ز.روحی)

خانم تی‌تی بهترین روش قرص است. آیا امتحان کرده اید که خال قهوه ای ایجاد می شود؟ خیلی افراد در اثر نور آفتاب این حالت برایشان ایجاد می شود و این جزو عوارض مصرف قرص نیست. به متخصص پوست مراجعه نمایید تاعلت آن معلوم شود شاید به علت عدم استفاده از ضدآفتاب باشد. موفق باشید

انتخاب ضدآفتاب مناسب

مقابله با لکه‌های پوست

علائم بارداری

سوالی از مینا 

سلام من نزدیک 8 روز پیش با نامزدم نزدیکی کردم تاریخ شروع پریودم 15 دی بوده و 24 دی نزدیکی داشتیم اما منی روی واژن نریخت نزدیکش ریخت. الان نوک سینه هام یکم درد میکنه ممکنه باردار باشم؟

پاسخ مشاور پارسه‌گرد (خانم ز.روحی)

خانم مینا اگر سلولی وارد بدنتان نشده نگران نباشید

 

سوالی از شیما 

سلام من 2سال از ازدواجم میگذره توی آذر ماه اقدام به بارداری کردم؛ پریودیم همیشه منظم و 28 روزه بوده و باید7 دی پریود میشدم که 8 روز به تاخیر افتاد و روز اول لکه بینی داشتم ولی روز دوم خونریزی شدید و روز سوم لکه بینی و خونریزی خیلی کم و قهوه ای رنگ و4 روز بیشتر طول نکشید. از آذر ماه پستان سمت چپم درد میکند و درد پهلو هم میشوم ایا این نشانه بارداری است یا بهم ریختگی هورمون ها؟ دختر خالم هم 2 ماه اول بارداریش پریود میشد و ماه دوم فهمید باردار هست ماه اول ازمایش خون منفی بود براش

پاسخ مشاور پارسه‌گرد (خانم ز.روحی)

خانم شیما تمام عواملی را که گفتید می‌تواند باشد برای تشخیص افتراقی به یک پزشک مراجعه نمایید تا با مشاوره و آزمایشهای لازم علت آنرا پیگیری نمایند.موفق باشید

-- خانم روحی من تست بارداری خانگی دیروز استفاده کردم ولی منفی بود یعنی این نشانه بهم ریختگی هورمون هست که سینم و پهلوم دردمیگیره و گاهی ترشحات بی رنگ دارم عفونت هم ندارم که این ترشحات نشانه عفونت باشه.میخوام بدونم اگه این نشانه بهم خوردن هورمون هست آیا در افرادی که اولین بار اقدام به بارداری میکنن طبیعی هست؟ از چه عواملی بوجود میاد؟ با تشکر از راهنمایی هاتون

پاسخ مشاور پارسه‌گرد (خانم ز.روحی)

خانم شیما اگر روش پیشگیری شما قرص بوده پس نمیتوان گفت که پریود شما منظم بوده چون در اثر مصرف قرص پیشگیری در زمان معین پریود میشدید. شما میتوانید جهت یک معاینه داخلی وبررسی وضعیت هورمونها و فاکتورهای خونی و وضعیت رحم وتخمدان به پزشک یا ماما مراجعه نمایید. بخشی از این بررسی ها را افراد پس از بارداری انجام می دهند اما بهترین زمان پیش از بارداری است که در صورت مشاهده عفونت یا اختلال در هورمونهای بدن اقدام به درمان شود. در هر صورت نگران نباشید چون به موقع اقدام نموده‌اید.

علائم بارداری

سوالی از ماری 

سلام لطفا زود جواب بدید استرس دارم...

من روز 1 دی روز اول پریودم بود، 18 دی با نامزدم رابطه داشتم واحساس کردم کمی از مایع به آلت تناسلیم خورد که سریع شستم با توجه به اینکه باکره بودم و دخولی انجام نشده بود از هیچ روشی استفاده نکردم. 48 ساعت بعدش 5 تا قرص یاسمین و 5 تا دیگه هم 12 ساعت بعد اون جهت پیشگیری اورژانسی خوردم و روز 5 ام مطلع شدم یاسمین ضعیفه و شاید کارساز نباشه و قبل از اینکه 120 ساعت بشه یه قرص لونژیل 1.5 خوردم الان بازم میترسم . البته پریودهای من 35-40 روزس و نامنظمه ولی بعد اونهمه قرص جای نگرانی نیست ؟ الان که 10 روز میگذره تست بدم؟ خانگی؟ یا خون؟ ممنون میشم زود جواب بدین

پاسخ مشاور پارسه‌گرد (خانم ز.روحی)

خانم ماری با شرایطی که شما توضیح دادید شما باردار نیستید. نگران نباشید هرچند که قرصها را درست استفاده نکرده‌اید. یعنی اینکه اگر باردار بودید هیچ تاثیری نداشت. حداکثر زمان استفاده از روش اورژانس 72 ساعت می‌باشد. در هر صورت از آنجاییکه نظم هورمونهای بدن خود را بهم ریخته اید و پریودتان ممکن است نا منظم شود، برای اینکه از نگرانی در بیایید آزمایش خون بارداری انجام دهید.

 

سوالی از پرستو 

سلام خانم روحی.چند تا سوال داشتم خوشحال میشم جوابمو بدین

  1. اگر کسی پریودهاش 2-3 روز زود و دیر بشه آیا سیکلش منظمه؟
  2. دو روز بعد از اتمام پریودم با نامزدم یک رابطه ی سطحی در حد تماس التها داشتم من یک شورت نازک استرج تنم بود منی دور از واژن تخلیه شد ایا احتمال بارداریم با پیشاب وجود داره؟
  3. اگه سیکلم 27 یا 30 روزه باشه ممکنه زمان تخمک‌گذاریم دو روز بعد از اتمام پریودم رخ بده؟
  4. آیا ممکنه پیشاب از شورت نازک استرجم رد بشه؟

پاسخ مشاور پارسه‌گرد (خانم ز.روحی)

خانم پرستو در حد دو-سه روز عقب و جلو افتادن قاعدگی مسئله ای نیست و گفته می‌شود که پریودها منظمه. با شرایطی که شما توضیح دادید احتمال بارداری شمادر حد صفر است نگران نباشید مگر اینکه موردی را غیر صحیح توضیح داده باشید.

علائم بارداری

سوالی از همسر سمیرا 

سلام خسته نباشید من روزپنجم پریودبا خانومم رابطه داشتیم دخولی انجام نشد، فقط درحدتماس بود ولی من احساس کردم چندقطره اطراف التش ریخته شده بود با اب گفتم شستشو داد. چون گفته بودن روزتخمک گذاری 14 روزمانده به قاعدگی بعدی است هیچ قرصی مصرف نکردیم بعد از سه روز 3تا قرص ال دی خوردن  و روز بعدش سه تا قرص دیگه خوردن. بعد از چند روز لکه بینی داشتن خیلی کم؛ ما روز 12 دی نزدیکی داشتیم یعنی روز پنجم پریود به گفته خودشون دوره قاعدگی شون 30 روزه است لطفا کمک کنید علائم بارداری رو هم دارن میگن حالت تهوع ،دردکردن سینه ها و تنگی نفس هم دارن ، آیا احتمال حاملگی است؟ لطفا جواب بدین

پاسخ مشاور پارسه‌گرد (خانم ز.روحی)

همسر خانم سمیرا با توجه به این اطلاعاتی که داده اید احتمال بارداری کم هست چون ذکر کرده اید که ترشحی به داخل ریخته نشده. در مورد مصرف ال دی اشتباه مصرف کرده اید و کمکی به باردار نشدن نمیکند، شاید لکه بینی ایشان به همین علت باشد. در هر صورت اگر ایشان پریود نشدند آزمایش خون بارداری انجام دهند. موفق باشید

 

سوالی از مهتاب.ر 

سلام روحی جان، من 31 سالمه و 2 سال ازدواج کردم، 3 ماه اقدام به بارداری کردم قبلش پریودهام خیلی منظم بود اما ماه اول یک هفته جلو افتاد و این ماه یک هفته دیرتر پریود شدم، ماه پیش از کیت تخمک‌گذاری استفاده کردم و روز 21 پریود دو خط شد، این ماه هم از کیت استفاده کردم امروز روز 22 بود اصلا دوخط نشد، این ماه به پزشک مراجعه کردم گفت قارچ داری و شروع به مداوا کردم برای ماه بعد بهم قرص اوومید کلومفین داد که از شب سوم بخورم و قرص استرومارین که اون هم باید از شب سوم روزی دوتا بخورم، به نظرتان من مشکلی دارم، چرا پریودهام نامنظم شد؟ تخمک گذاری به این دیری موردی ندارد؟ این ماه که اصلا دوخط نشد مشکلی برایم پیش نمی آورد , ممنون از صبر و حوصلتون

پاسخ مشاور پارسه‌گرد (خانم ز.روحی)

خانم مهتاب.ر در این مدت روش پیشگیریتان چی بوده؟ با توجه به داروهایی که پزشکتان تجویز کرده‌اند تخمک گذاری منظمی ندارید. نگران نباشید این مسئله در خانمهای ایرانی شایع هست.  بامراجعه مرتب به پزشکتان و استفاده از به یاری خدا باردار خواهید شد.

-- ماه پیش پریود من 4 روز عقب افتاد و 2 روز لکه بینی داشتم و از اول دی پریود شدم، دکترم گفت روز 1 دی روز اول پریودت می‌باشد آیا درست است؟ لکه بینی حساب نمی شود؟ سئوال دوم اینکه تا پریودم اگر 1 دی را روز اول حساب کنم 2 روز دیگر مانده از دو مارک متفاوت بی بی چک استفاده کرده و در همه مشترک خط دوم کمرنگ بعد از یک دقیقه نمایان شد به نظر شما آیا من باردارم؟ اگر باردارم کی آزمایش بدهم بهتر است؟ ممنون از شما

روشهای پیشگیری از بارداری

پاسخ مشاور پارسه‌گرد (خانم ز.روحی)

خانم مهتاب.ر روز اول پریودی شما اول دی است که خونریزی واضح داشته اید. چند روز پس از به تعویق افتادن قاعدگی آزمایش خون انجام دهید.

-- سلام، من امروز 29 روز از پریودم می گذره, امروز آزمایش بتا دادم مقدارش 150 بود , آیا میزانش نرماله , به نظر شما کم نیست , کی باید به پزشکم مراجعه کنم؟ ممنون که اینقدر توجه دارید.

پاسخ مشاور پارسه‌گرد (خانم ز.روحی)

دراولین فرصت برای تشکیل پرونده و انجام ازمایش و مراقبتهای لازم به پزشکتان مراجعه نمایید.موفق باشید

علائم بارداری

سوالی از زهرا 

سلام من روزپنجم پریودم بانامزدم رابطه داشتیم درحد دخول نبود، فقط چند قطره از مایع منی ایشان با اطراف واژن تماس پیدا کرده بود. به دلیل مسافرت من سه روز بعد چهار تا قرص ال دی خوردم و دیگه 12 ساعت بعد نخوردم، چون میگن درقاعدگی تخمکی نیست که باروری رخ دهد. به این خاطر نخوردم. به نظرشما چنددرصد احتمال حاملگی وجود دارد؟

پاسخ مشاور پارسه‌گرد (خانم ز.روحی)

خانم زهرا روش شما در استفاده از قرص ال دی اشتباه بوده. با این کارتان فقط نظم هورمونی بدنتان را به هم ریخته‌اید. در هر صورت اگر رابطه کامل نبوده احتمال بارداری کم است. اما این را بدانید که سلولهای مرد می تواند تا چند روز در بدن زن زنده بماند، بنابراین خانم چند روز پیش از تخمک‌گذاری هم توانایی باردار شدن را دارد. اما همانطور که گفتم چون ترشحی به داخل بدن شما وارد نشده نگران نباشید. موفق باشید

 

سوالی از نازنین 

سلام من 27سالمه و متاهل هستم. چندسال است که به دلیل تخمدان پلی کیستیک دارو مصرف میکنم. ماه پیش به دلیل لکه بینی به دکتر مراجعه کردم و دکتر بهم گفت همراه قرص دیان قرص سیپروترون مصرف کنم. من قرص دیان رو روزی یک عدد خوردم ولی نه در ساعته مشخص مثلا یکی صبح خوردم یکی شب...و در این مدت هم با شوهرم رابطه کامل داشتم. الان 14 روز از زمان پریودم گذشته ولی پریود نشدم وچند روزی است تکرر ادرار دارم.جواب بیبی چک دیروز منفی بود.نظر شما چیست؟

پاسخ مشاور پارسه‌گرد (خانم ز.روحی)

خانم نازنین بهتراست که آزمایش خون انجام دهید. و پس از گرفتن آزمایش به پزشکتان مراجعه نمایید.موفق باشید

 

سوالی از شیرین 

سلام خسته نباشید من 5 ساله که ازدواج کردم و طول این 5 سال از قرص یاسمین برای جلوگیری استفاده میکردم، هفته پیش قرصام تمام شد ولی هنوز پریود نشدم با اینکه این قرصارو مصرف می کنم امکان حاملگی هست؟؟ این قرصا رحم را خشک میکنن؟؟؟

پاسخ مشاور پارسه‌گرد (خانم ز.روحی)

خانم شیرین پس از قطع قرص احتمال بارداری هست، اما این احتمال در افراد مختلف فرق می کند. اگر تصمیم به بچه دار شدن ندارید از یک روش پیشگیری دیگر استفاده نمایید. اما اینکه الان پریود نشدید امری کاملا طبیعی است چون تا الان این هورمونهای دارو بودند که باعث پریودی شما می‌شدند، باید صبر نمایید تا تاثیر داروها از بدن شما بیرون برود که ممکن است مدتی طول بکشد تا قاعدگیتان منظم شود؛ در این مدت می توانید از روشهایی مثل کاندوم استفاده نمایید. برای خانمهای تازه ازدواج کرده این قرصها از بهترین روشها هستند. اما بهتر است پس از مدتی روش پیشگیری عوض شود و به تناوب از روشها استفاده شود.