هنرمند سرشناس نوازنده ویولون کیست؟,

کدام هنرمند نوازنده ویولون سرشناس است؟,نوازنده ویولون سرشناس کدام هنرمند است؟,نام هنرمند سرشناس نوازنده  ویولون چیست؟,

نوازنده سرشناس ویولون کیست؟,هنرمند سرشناس نوازنده ویولون کیست؟,اسم هنرمند نوازنده سرشناس ویولون,هنرمند نوازنده سرشناس ویولون کدام است؟,کدام هنرمند  سرشناس نوازنده ویولون است؟,

هنرمند نوازنده سرشناس ویولون,

نوازنده سرشناس ویولون کدام هنرمند است؟

کدام هنرمند نوازنده سرشناس ویولون است؟

1 - پرویز یاحقی

2 - محمدرضا درویشی

3 - محمدعلی طالبی 

 

جواب: پرویز صدیقی پارسی (پرویز یاحقی )

توضیحات بیشتر

پرویز صدیقی پارسی (۳۱ شهریور ۱۳۱۵–۱۳ بهمن ۱۳۸۵)، موسیقی‌دان، آهنگساز،نوازنده ویلون اهل ایران بود. وی با نام هنری پرویز یاحقی شناخته می‌شود.

پرویز از کودکی نزد دایی خود حسین یاحقی زندگی می‌کرد و موسیقی را نزد او آموخت. او از کودکی با هنرمندان نامداری نظیر ابوالحسن صبا، مرتضی محجوبی، و علی‌اکبر شهنازی آشنا شد و مدتی نزد ابوالحسن صبا موسیقی آموخت. او در ۹ سالگی در رادیو نوازندگی کرد. نخستین آهنگ او برای غلامحسین بنان در برنامه گلهای رنگارنگ بود به نام «ای امید دل من کجائی»، که هم اکنون نوار آن موجود است. در سال ۱۳۴۲ دختر نوجوانی را به جامعه موسیقی معرفی نمود که مهستی نام گرفت. او در ضمن چند سال زندگی مشترک با حمیرا برای وی آهنگ‌هایی نیز ساخت. از او تکنوازی‌های بسیاری در برنامه‌های گل‌ها باقی‌مانده که نوار آن موجود است. سبک نوازندگی او بر بسیاری از نوازندگان ویلن تأثیر گذاشت که از آن جمله می‌توان به سیاوش زندگانی، مجتبی میرزاده و بیژن مرتضوی اشاره کرد. باید او را از بی نظیر ترین نوازنده‌های ویولون تاریخ ایران دانست.

یاحقی در طول سالهای فعالیت هنری خود هیچگاه در راه آموزش هنرجویان موسیقی گام ننهاد و معتقد بود آموزش کار وی نیست؛ اما بودند عاشقان و شیفتگان صدای ساز وی که با صبر و حوصله و پشتکار سالها در پی یادگیری رازهای نوازندگی این ساز رام نشدنی در خدمت استاد بوده، تا شاید ذره‌ای از دریای مهارت وی را بچشند؛ نوازندگانی همچون دکتر جهانشاه برومند و شهرام خسروی و مهراب الهیاری ، که اینک در غیاب استاد خویش نه همانند او ولی بسیار نزدیک به سبک او می‌نوازند تاشاید یاد وی را اینگونه زنده نگاه دارند.

یاحقی در چند سال آخر عمر خود به علت مصدومیت قادر به نوازندگی نبود و این قضیه لطمه روحی شدیدی به او وارد کرد. او در سن ۷۰ سالگی به علت ایست قلبی در خانهٔ خود در تهران درگذشت. او را در بهشت زهرا قطعه هنرمندان به خاک سپردند.

منبع: ویکی پدیا


نوازنده سرشناس ویولون کدام هنرمند است؟

پرویز یاحقی

کدام هنرمند نوازنده سرشناس ویلون است؟ پرویز یاحقی

کدام هنرمند نوازنده سرشناس ویولون است؟

۹۵/۰۴/۰۳ موافقین ۰ مخالفین ۰
admin